Vanmorgen verspreidde de KBBF de mail ‘pilot info 15’. Het is sterk aangeraden om deze mail goed te lezen, en om ook door te klikken op de link van de European Balloon Federation ivm de nieuwe reglementering B-FCL. Deze bevat zeer belangrijke informatie en duiding in verband met de komende wijzigingen voor (leerling-)piloten.
Eén van de belangrijkste wijzigingen is ongetwijfeld dat, afhankelijk van de aard van jouw activiteit, de 2-jaarlijkse trainingsvaart en de algemene ‘minimaal 3 vaarten per 180 dagen regel’ voor jou mogelijks anders worden: (deze informatie is gebaseerd op het briefingdocument van de European Balloon Federation-hier kunnen geen rechten aan ontleend worden-mogelijks veranderen er nog zaken, of is onze interpretatie anders als die van andere partijen)
- 4-jaarlijkse trainingsvaart en minimaal 6 uur/10 vaarten per 24 maanden, voor niet-commerciële piloten
- 2-jaarlijkse proficiency check met een examinator of DTO refresher course incl training flight met een instructeur (naar keuze), en behoud regel minimaal 3 vaarten per 180 dagen, voor commerciële piloten
- belangrijke duiding: een proficiency check is een examen, en kies je voor de trainingsvaart dan is er in de B-FCL regelgeving een verplichte refresher course aan gekoppeld, dus voor commerciële piloten worden de vereisten wat strenger als in de huidige FCL regelgeving; voor de veiligheid is dat enkel goed, maar je dient er als commercieel piloot wel rekening mee te houden dat je aan wat strengere vereisten dient te voldoen als voorheen
- belangrijke duiding: de proficiency check is dan wel ineens goed voor B-FCL en voor BOP, dus die ene check vervangt dan zowel de huidige trainingsvaart als de huidige OPC-dit is een heel logische, belangrijke en positieve ontwikkeling tegenover de huidige regelgeving