Met de invoering van de BOP-regelgeving is het aan boord hebben èn dragen van een goedgekeurde pilootgordel voor de meeste ballonnen verplicht geworden. Veel ballonvaarders begrijpen nog niet goed wat het grote belang ervan is. Nog heel vaak hoort Koen dat piloten zeggen ‘ik moet hem aan boord hebben, maar zal hem niet dragen’. Het lijkt wel een soort van afkeer tegen alles wat nieuwe regelgeving is. Maar regelgeving is bijna altijd ergens op gebaseerd. Onderzoek heeft aangetoond dat een aanzienlijk deel van ballonincidenten te maken heeft met piloten die uit hun mand gekatapulteerd worden. Dit heeft veel oorzaken, die we hier niet gaan opsommen, omdat dit ons te ver zou brengen, maar we kunnen enkel het enorme belang van het dragen van de gordel benadrukken.
Gisterenochtend, zondag 2 juni, kwam in Frankrijk een ervaren 56-jarige piloot om het leven, toen hij bij de landing uit zijn mand gevallen was, en de mand over zich heen kreeg. Er zijn nog geen verdere details, en onderzoek door de Franse autoriteiten zal hier wel duidelijkheid over brengen, maar we mogen wel al met enige voorzichtigheid veronderstellen dat deze tragedie misschien te vermijden was.
Koen kan zelf geen redenen bedenken om een gordel niet te dragen, zelfs niet in manden waar het bij wet niet verplicht is.