In de komende weken heeft Koen opnieuw heel wat OPC’s op de planning staan. De meeste daarvan zijn groep B en C.
Alle piloten op de lijst krijgen bericht, in functie van de weersomstandigheden, om hun 2-jaarlijkse OPC in te plannen.
Koen beschouwt een OPC niet als een formaliteit, en is van oordeel dat die echt een belangrijke meerwaarde kan hebben. Het is in de eerste plaats een beoordeling van de kennis en kunde van een piloot, in de uitvoering van commerciële activiteiten. Kennis van de Operations Manual, toepassing van de inhoud van die Manual, kennis van de regelgeving, gedisciplineerde omgang met het operationele vliegplan, met de beladingsberekeningen, met de hele administratieve kant van de voorbereiding, uitvoering en afhandeling van een ballonvaart, omgang met kinderen en ouderen die aan boord komen, landingsposities, briefings, gevaren van de ventilator en de quick release-noem maar op.
Bij de uitvoering van een OPC stuurt de betreffende piloot vooraf zijn operationeel vliegplan door ter nazicht, en dat vormt de basis voor de OPC zelf. Koen volgt een uitgebreid programma, dat helemaal afgevinkt wordt vooraleer een OPC als afgerond en succesvol beschouwd wordt.
Uiteindelijk is de OPC ook een uitmuntend trainingsmoment. Er wordt bij de debriefing constructief gesproken over wat anders en misschien beter zou kunnen. Adviezen worden ook onderbouwd, zodat de piloot begrijpt waarop ze gebaseerd zijn.