Op 8 april 2019 gaat de nieuwe regelgeving voor ballonvaartoperaties in voege. Voor commerciële ballonvaarten (beschreven in BOP.ADD) is één van de voorwaarden dat elke piloot een Operator Proficiency Check moet afleggen. De letterlijke tekst van BOP.ADD.315 zegt het volgende:
(b) Each flight crew member shall complete operator proficiency checks to demonstrate his or her competence in carrying out normal, abnormal and emergency procedures, covering the relevant aspects associated with the specialised tasks described in the operations manual. When carrying out those checks, due account shall be taken of crew members who undertake operations under VFR at night.
(c) The operator proficiency check shall be valid for 24 calendar months, counting from the end of the month during which the check was carried out or, in case the check is carried out within the last 3 months of the validity period of the previous check, from the last day of the validity period of that previous check.
Voor de piloten die beslissen om vanaf 8 april 2019 (verder) commercieel te ballonvaren, is het belangrijk deze vereiste zelf in het oog te houden.
Koen kan maar een beperkt aantal piloten examineren voor de OPC, en de OPC dient gebeurd te zijn voor de uitvoering van de eerste commerciële ballonvaart die een piloot maakt vanaf 8 april 2019. Een OPC neemt behoorlijk wat tijd in beslag-de examinator dient de manual van de operator beschikbaar te hebben, om de prestaties van de piloot te beoordelen: de piloot dient te ‘bewijzen’ dat hij de procedures van het ballonvaartbedrijf kent en correct toepast, zoals ze beschreven staan in de manual van die operator.